مرکز تخصصی یوگا

یوگا چیست؟

یوگا چیست؟

یوگا چیست؟
یوگا در لغت به معنی اتحاد است٬ در این ورزش عقیده بر این است که بدن وتنفس ارتباطی تنگاتنگ را با ذهن دارند.یوگا از طریق کنترل تنفس وحفظ بدن در وضعیت هایی ثابت به نام آسانا باعث ایجاد تعادل می شود.تمرین کردن یوگا شامل پنج عنصر کلیدی است: تنفس درست٬ تمرین درست٬ وانهادگی (ریلکسیشن-آرام سازی) درست٬ رژیم غذای درست٬ تفکر مثبت و مراقبه (مدیتیشن). تمرین ها یا همان آساناها به گونه ای تعبیه شده اند که عضلات منقبض راشل نموده٬ اندامهای داخلی بدن را تقویت وانعطاف پذیری مفاصل ورباطهای بدن را بیشتر نمایند.
بوسیله پزشک معاینه شوید:
آساناهای یوگا را چه افراد پیر وچه جوان می توانندمانند هم انجام دهند.با اینکه کسی وجود ندارندکه از انجام یوگا محروم شود٬ ولی در صورتیکه از نظر پزشکی دچار مشکل شده اید یا به مورد خاصی مشکوک هستید پیش از پرداختن به یوگا به وسیله معالج خود معاینه شوید.
۳-تمرین درست: آساناهای یوگا
هدف از تمرین درست٬ افزایش قدرت وانعطاف پذیری بدن است.هرکدام از وضعیتها به آهستگی با حرکتهایی ملایم انجام می شوند.در حین تمرین یوگاهمواره باید از انجام حرکتهای خشن اجتناب ورزید زیرا موجب تولید اسید لاکتیک شده که باعث بروز کوفتگی می شود
تنفس درست:
بیشتر افراد تنها بخشی از ظرفیت تنفسی خود را بکار می گیرند٬ تنفس درست بر روی انواع شیوه های تنفس از بینی متمرکز شده است تا از این طریق انرژی وسر زندگی را به منصه ظهور برساند. تمرینهای تنفسی به جای تمرکز بر روی بازدم متمرکز می شوند تا از این طریق ریه ها را از حیث هوای مرده پاکسازی نمایید و سموم را از بدنتان بزدایند.
وانهادگی درست :
آزاد کردن تنش ها از طریق وانهادگی (ریلکسیشن-آرام سازی) برای حفظ سلامت بدن امری ضروری محسوب میشود.وانهدگی را در آغاز وهمچنین در پایان هر جلسه یوگا انجام دهید.علاوه براین مابین انجام آساناها (وضعیت ها) نیز خود را وانهاده نمایید این عمل به انرژی رهاشده اجازه می دهد تا آزادانه به جریان افتد.
رژیم غذایی درست :
رژیم غذایی توصیه شده برای یک پرتوجوی یوگا٬ بک رژیم گیاه خواری ساده وسالم است.این نوع رژیم غذایی از غذاهای طبیعی تشکیل شده است٬ ان هم غذاهایی که از هضم سادهای برخوردارند.چنین رژیمی بدن را سر زنده وسالم نگه می دارد٬ ذهن را آرام نموده از افکار آشفته پاک می نماید به همین دلیل در صورت امکان بایستی از غذاهای کنسروی وعمل آوری شده پرهیز گردد.

تفکر مثبت ومراقبه:
مراقبه حالتی از آگاهی است.هنگام تمرین مراقبه ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه ذهن خود را آرام نموده وانرژی ذهنی خود را به سمت درون متمرکز نمایید.مراقبه به شما کمک می کندتا استرستان کاهش یابد وانرژی تان تازه شود ودر صورتیکه آنرا به طور منظم تمرین نمایید شما را قادر می سازد که خالص تر ومثبت تر فکر نمایید وبا خودتان در صلح وصفا باشید.

اهمیت داشتن مربی یوگا:
شما خواه یوگارا به صورت انفرادی تمرین نمایید وخواه به صورت گروهی همیشه بهتر است زیر نظر یک مربی مجرب یوگا باشید. یک مربی یوگا به شما نشان می دهد.که در حین ورود به آساناهای یوگا وخروج از آنها چگونه بدن خود را آسوده نمایید.و از همه مهمتر اینکه هنگام توقف در یک آسانای تعادلی چگونه به شیوه درست تنفس نمایید. او مراقب شما است که در حین تمرین٬ دستها و پاهایتان را بیش از اندازه زیر فشار قرار ندهید وبه شما کمک می کندکه در هنگام انجام آساناها بدنتان دریک راستا قرار گیرد.
نظارت درست یک مربی به شما کمک میکند که حرکت های خود را درست کنید ،شما را یاری می دهد تا اعتماد به نفس خود را برای انجام آساناها افزایش دهید.
آنچه بدان نیاز دارید:
شما برای انجام یوگا به وسیله خاصی نیاز نخواهید داشت اگر چه اگر چه می توانید یک تشک فومی یوگا را خریداری کنید ولی استفاده از یک حوله بر روی کف اتاقی که فرش شده باشد نیز کفایت می کند. براتمرینهایی که در داخل ساختمان انجام می دهید به یک فضای باز وخالی از اسباب واثاثیه نیاز دارید اتاق مورد نظرتان بایستی به راحتی گرم شود ونامرتب نباشد.
پیش از آغاز یک جلسه یوگا در صورت امکان زیور آلات و همچنین عینک و لنز های چشمی خود را در آورید.
چه لباسی بپوشید:
لباس باید راحت باشد به طوری که در مجموع برای انجام حرکت کاملاًراحت باشید. بهترین کار این است که یوگا را با پای برهنه انجام دهید.در صورتیکه دچا ر سرما خوردگی شدید می توانید جوراب بپوشید.
کی و کجا تمرین نمایید:
سعی کنید هروز به تمرین یوگا بپردازید،در عین حال احتیاط را رعایت نمایید.هیچ گاه بیش از اندازه به خودتان فشار وارد نکنید، یک جلسه یوگا باید لذت بخش باشد.زمانهایی را به انجام یوگا اختصاص دهید که مزاحمتان نشوند و مجبور نباشید که تمرین ها را با عجله انجام دهید. تمرینهای صبحگاهی به شما کمک می کنند که سفتی مفاصل بعد از خواب را آزاد نمایید.تمرینهای عصر به کاهش تنش های روز سپری شده کمک می کنند. دست کم دو ساعت پیش از پرداختن به تمرین یوگا از خوردن غذا اجتناب کنید.
انجام یوگا در فضای بسته :
اگر در داخل. ساختمان به تمرین یوگا مبادرت می ورزید، یک مکان آرام با فضای مناسب را انتخاب نمایید. کلاسهای یوگا یک حمایت متقابل را به شما ارزانی می دارند و به ایجاد انرژی گروهی کمک می کنند.
انجام یوگا در فضای آزاد:
یوگا باعث تعادل جسم و ذهن می شود.به همین دلیل سعی کنید برای تمرین مکانی مکمل را انتخاب نمایید.یک محیط طبیعی زیبا که به آرامش روحتان کمک کند برای تمرین نمودن مکانی کامل به شمار می آید.
هر جلسه چه مدت؟
برای اینکه از انجام تمرینهای یوگا بیشترین بهره را ببرید، باید مدت نود دقیقه ( یک ساعت ونیم ) را به انجام آنها اختصاص دهید.هنگامی که مشغله کاری تان زیاد است یک جلسه کوتاهتر همراه با تعداد کمتری آسانا را امتحان کنید.این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه تمرین ها را با عجله انجام ندهید، همچنین زمانی را برای وانهاده شدن ما بین آساناها اختصاص دهید.همیشه می توانید تمرین های تنفسی را در مرحله بعد انجام دهید.
توانایی های بدنتان را بشناسید:
شناخت توانایی های بدن آن هم پیش از پرداختن به آساناها از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگز بدنتان را با فشار وارد یک وضعیت نکنید و سعی کنید از محدودیتهایتان فراتر نروید. به خاطر داشته باشید یوگا یک ورزش رقابتی نیست.پیشرفت ممکن است آهسته صورت بپذیرد اما به مرور زمان بدنتان انعطاف پذیر خواهد شد.خودتان را به ملایمت در هر کدام از وضعیتها آسوده نمایید. هنگامی که در یک وضعیت توقف کرده اید بدنتان را بررسی کنید. تا ببینید که آیا می توانید تنشی که در هر قسمت از بدن ایجاد می شود را احساس کنید.اگر موفق به انجام آن بودید، آگاهانه سعی کنید که در حین استفاده از تنفس تنش مورد نظر را آزاد نمایید.
متعادل کردن طرفین بدن:
بسیاری از فعالیت های منظم روزانه معمولاً بر استفاده از یک قسمت یا یک طرف بدن تکیه می کنند.ن کته مهم برای رسیدن به تعادلی سالم و هماهنگ این است که تمامی قسمت های بدن به یک اندازه قوی و انعطاف پذیر باشند.تمرینای یوگا باعث می شوند که تا هر گروه از عضلات برای رسیدن به تعادل به طور یکسان بر روی طرفین بدن کار کنند.

کاری از :مرکز بین المللی دکتر شیواناندا

مترجم:ساسان تصاعدی

 

 

 

مشخصات نویسنده

eqweqwe sadweqwe

نظری وجود ندارد

یک نظر بگذارید