مرکز تخصصی یوگا

یوگا و اختلالات گوارش

یوگا و اختلالات گوارش

اختلال گوارشی- سوءهاضمه
??????????????????????
اغلب مردم از سوهاضمه رنج می برند و بیشتر اوقات هم این مسئله را جدی نمی گیرند و مشکلات حادی وجود ندارد. اما سوزش منظم و لحظه ای،قلب،درد زیر قفسه سینه یا استفراغ از علائم مربوط به مشکلات معده است.
در زخم معده و زخم روده، آستر دیواره ی معده یا روده شکسته شده تا ناحیه ای از آن زخم می شود. دلیل درست و واضح زخم معده هنوز مشخص نشده است.
بیماری کرون و زخم های کولونی از بیماریهای التهاب روده می باشند.زمانی که زخم های کولونی محدود به کولون یا روده راست باشد،بیماری کرونز بر هر قسمت بزرگ یا کوچک روده تأثیر می گذارد. که هر دو اختلال به مدت طولانی برای کنترل مراقبت پزشکی نیاز دارند.مهم ترین عامل اصلی رایج در ایجاد بیماری سوءهاضمه و سندرم روده،وضعیت روان شناختی است، که استرس باعث تشدید علائم آن است.
??????????????
?استفاده از یوگا برای درمان اختلالات گوارشی.

اگر شما دچار اختلال ناچیزی نظیر(IBs) یا یبوست می باشید،می توانید تمرین یوگا را بدون نظارت خاصی ادامه دهید،اما اگر شما دارای مشکل جدی هستید و احساس درد در شرایط نیز می باشید باید یک تراپیست یوگا (درمانگر)،تمرینات خود را انجام دهید.

تمرین برای بهبود اختلال گوارشی

حالت ماهی
????????????????????????
با پاهای نزدیک به هم و با آرامش دراز بکشید. کف دست ها را روی زمین قرار داده و پشت دست زیر باسن است.آرنج دست هایتان را به زمین فشار دهید،سینه را به بالا حرکت داده و سر را به پست خم کنید، رأس سر را روی زمین قرار دهید.به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه تنفس عمیق داشته باشید.
?اگر برایتان ممکن بود،کف دست ها را روی قفسه سینه به هم نزدیک کنید. دست ها را به دو طرف حرکت دهید، نفس بگیرید، کف دست ها را به هم نزدیک کنید،نفس را خارج کنید یک بار تکرار کنید.

حالت پل
????????????????????????
بخوابید زانوها را خم کرده و کف پاها را روی زمین قرار دهید. باسن را به هم نزدیک کرده، کف دست ها را در بالاترین قسمت ران قرار دهید.
مفصل هر دو ران را تا آن جا که می توانید بالا ببرید،دست ها را به پشت حرکت داده، و انگشتان شصت را به هم نزدیک کنید،آن ها را از بالا ی سرتان پایین آورده، نفس بگیرید.
مفصل ران هر دو پا را پایین آورده و روی زمین قرار دهید،دست ها را رو به جلو حرکت داده، نفس را بیرون دهید.۲ بار تکرار کنید. پاها را به طرف جلو بکشید. دستها را در دو طرف بدن قرار دهید، و خود را شل کنید پاها را به طرف جلو بکشید. دست ها را در دو طرف بدن قرار دهید، و خود را شل کنید. به حالت خوابیده به مدت یک یا دو دقیقه استراحت کنید.

خمیدگی رو به جلو(پاسکیموتاناسانا)
???????????????????????
?دراز بکشید دستانتان را صاف در بالای سرتان قرار دهید،نفس بگیرید. نفس را نگه داشته، دستها را بکشید، بلند شده و بنشیند.
?هم چنان نفس خود را نگه داشته و به بالا و دستانتان نگاه کنید، شانه هایتان را به طور متناوب به مدت یکی، دو دقیقه حرکت دهید.کمی به پشت خم شوید.
? تنفس و کشش شکمی: عمل دم و بازدم را انجام دهید.نفس را همچنان به بیرون بفرستید،شکم را به داخل فرستاده، سپس مانند عمل پمپ آن را به بیرون بفرستید،۶ با انجام دهید.یک تنفس معمولی داشته باشید.
?به جلو خم شوید، و خود را بکشید،نفس را بیرون داده و رویه ی پا، یا مچ پا را اگر امکان داشت بگیرید.روی پا را به طرف سر نشان داده شود. به مدت ۱۰ ثانیه نفس بگیرید.وقتی که در این موقعیت قرار گرفتید.تنفس و کشش شکمی رامین توانید انجام دهید دست ها را پایین آورده،نفس را بیرون دهید. یک بار تکرار کنید.

 

منبع: قدم به قدم با یوگا
نویسنده: سوآمی شیواپرامناندا
مترجم: ملیکا حاتمی

مشخصات نویسنده

eqweqwe sadweqwe

نظری وجود ندارد

یک نظر بگذارید