مرکز تخصصی یوگا

نکاتی درباره آسانایاحرکات بدنی

نکاتی درباره آسانایاحرکات بدنی

نکاتی دربارهٔ آسانا یا حرکات بدنی
????????????
می توانیم آسانا را نوعی توأم با تأمل و تفکر بنامیم.بسته به اینکه آسمان ذهنمان شفاف باشد یا غبار آلود ونیز بسته به اینکه عواطف ما آرام باشند یا لجام گسیخته، تأثیر تمرین آسانا متفاوت خواهد بود.
آساناها منعکس‌کننده دیدگاه‌ها هستند.ازحرکت جنگجو،شهامت و قدرت و از حرکت لاک‌پشت، آرامش وحس عقب نشینی را فرا می‌گیرم و …..
آسانا یوگا سیستمی پیچیده برای مدیریت انرژی هستند.انرژی هر حرکت به وسیلهٔ تکرار آن شناخته می‌شود.
آساناها که آگاهانه ذهن و جسم را با هم به کار می گیرند،در بدن وکل جریان انرژی حیاتی ما تغییرات عمیقی پدید می‌آورند. آسانا جنبه ها ی بسیاری دارد و باید از جهات متفاوتی به آن نگاه کرد.از دیدگاه کاملاً فیزیکی،آساناها وضعیت هایی جسمانی هستند که فعالیت سیستمهای بدن را آرام و راحت می کنند و جسم را در بهترین حالت سلامتی قرار می دهند.انجام دادن منظم آسانا به بدن کمک می کند که آرام،آسوده و راحت باشد. آساناهای یوگا وضعیت مناسب وانعطاف لازم را برای ماهیچه‌هابه ارمغان می‌آورند و با این کار به بدن تعادل می بخشند. آسانا ها سیستم درونی انرژیک بدن را نیز مدیریت می کنند .با تمرین مداوم دستگاه های اصلی بدن، تنظیم می شود، از جمله غدد درون ریز،دستگاهای عصبی و قلبی _ عروقی.
تمرین مداوم آسانا می تواند شما را از مشکلات نهفته در بدن آگاه کندومناطق دردناک با ناشناختهٔ دچار استرس را نمایان سازد. با تمرین پیوسته،معمولاً این مشکلات بهبود یافته و اغلب برای همیشه بر طرف می شود.
ساختار فیزیکی آسانا:
هر آسانا در درجهٔ اول یک حرکت فیزیکی ویک حالت بدنی است.هر آسانا دارای تأثیرات ساختاری خاص خود است. حرکات نشسته در ستون فقرات استحکام می آفرینند.
حرکات ایستاده به طور کلی، قدرت و انرژی به وجود می آورند.
خم به عقب ها به سبب برانگیختن سیستم پاراسمپاتیک ، معمولاً ما را هیجان زده می کنند.
حرکات وانهادگی، انرژی‌های خلق شده توسط تمرین آسانا را آرام و به طور یکنواخت توزیع می کنند. خم آساناها چه به صورت فردی چه به صورت گروهی بر اساس کاری که در بدن انجام می دهند انرژی‌های خاص خود را دارند.
هر بدنی ساختار ویژه ای دارد و هر فردی بر اساس ساختار بدنی ،انعطاف پذیری وشرایط اندام علی داخلی ،آساناها را به طور متفاوتی تجربه می کند ‌.
آسانا فقط روی ساختار فیزیکی و انرژی کار نمی‌کند، بلکه نمایانگر افکار و نیت های ما نیز هست. ممکن است تمرین آسانا را با دقت تکنیکی بی نظیری انجام دهیم،ولی در واقع این حالت ذهنی ماست کن معین می کند که تمرین آسانا تا چه حد برای رشد آگاهی ما مفید واقع شده‌است.
اگر در هنگام انجام دادن آسانا آگاهی خود را به آن معطوف نکنیم.تمرین ما سطحی باقی می‌ماند.

راهنمایی هایی برای بهتر انجام دادن آسانا
????????????
⚡️از لباس راحت و آزاد استفاده کنید.تا حد امکان کم لباس بپوشید.
⚡️ فقط وقتی تمرین کنید که مثانه،معده وشکمتان خالی باشد.پیش از هر تمرین بدن خود را تمیز و تخلیه کنید.
⚡️ دست کم دو ساعت بعد از وعده غذایی تمرین کنید. اگر لازم است نیم ساعت پیش از تمرین، آب نصف یک لیمو ترش یا کمی چای میل کنید.
⚡️ چشم های خود را باز نگه دارید تا هنگامی که نوبت به تمرین هایی برسد که با چشمان بسته انجام می شوند.
⚡️از بینی نفس بکشید، مگر اینکه دستورالعمل انجام دادن آسانا طور دیگری باشد.
⚡️ هنگام تمرین آسانا بدن فعال است،ولی ذهن،هشیار، مراقب وساکن باقی می‌ماند.
⚡️ تمرین خود را با احساس هر روزهٔ خود تطبیق دهید.به یاد داشته باشید که‌ لذت بردن از تمرین است که‌ آن را به یک تجربه مثبت مبدل می سازد.
⚡️اگر مدت طولانی اشتباه تکنیکی در تمرین تکرار شود، ممکن است منجر به عدم تعادل وصدمه گردد.
⚡️ تمرین را با هر دو سمت بدن به طور یکنواخت و مساوی انجام دهید.اگر باسمت چپ نیز همان حرکت را انجام دهید وبه همان میزان در حرکت مکث کنید.
⚡️ وقتی برای بهبود یک مشکل اسکلتی یا ماهیچه ای تمرین انجام می دهید می توانید روی سمتی که‌ مشکل دارد بیشتر کار کنید.
⚡️ هنگام تمرین،گلو،چشم ها و فک ها را رها کنید.به یاد بسپارید که‌ بدن بدن را شل و وانهاده کنید،چون در حالت عادی بر طبق عادت آنها را منقبض می کنید.این اختیار را دارید مه حرکت را برای آزادساختن تنش موجود در بدن خود تنظیم کنید.
⚡️ حرکات یوگا تغییر ناپذیر وایستا نیستند؛ آنها پویا و تکامل پذیرند.
⚡️ حرکات یوگا مانند حرکات ژیمناستیک نیستند.آنها وضعیت های بدنی هستند انرژی بدن راه می اندازند واین امر می‌تواند حوزه انرژی و زندگی شما را متحول سازد.
در حرکات خود آرام و میانه‌رو باشید.آگاه باقی بمانید و از بیرون و درون، مراقب خود باشید؛ در مجموع در لحظهٔ حال باقی بمانید.
⚡️ اگر از نظر فیزیکی بیمار یا خسته هستید، تمرینی را انجام دهید که به درمان شما کمک کند. وقتی لازم است استراحت کنید.
⚡️ یوگا قصد دارد انرژی شما را افزایش دهد نه اینکه آن را مصرف کند.در حقیقت تمرین یوگا ابزاری عالی برای مدیریت انرژی است که‌ می تواند برای شما سلامتی و طول عمر به ارمغان بیاورد.
⚡️ همیشه پس از آخرین حرکت، تمرین خود را با شاواسانا خاتمه دهید.شاواسانا یک وانهادگی عمیق است که‌ بسته به تیپ شخصیتی شما از ده تا بیست و پنج دقیقه به طول می انجامد.
شاواسانا برای تیپ های و دیتایی حائز اهمیت زیادی است.یکی از اهداف تمرین آسانا این است که‌ بتوانید شاواسانا را به خوبی انجام دهید.شاواسانا زمانی است که‌ بدن،خود را دوباره باز می یابد و انرژی‌های ایجاد شده در طول تمرین به توازن می رسند.
⚡️ شاواسانا مهمترین وضعیت بدنی است و دلیل انجام دادن تمامی آساناهاست. شاواسانا نوعی پراتی آها را یا تمرین خاموش کردن حواس پنجگانه هم محسوب میشود که در آن می توانیم به اندام های موتوری خود (گوش،چشم،و…)
استراحت بدهیم و با جهان آرام درون ارتباط برقرار کنیم که‌ همان هدف نهایی یوگا است.
⚡️ اگر تمرین شما را بیش از حد خسته کرد ممکن است سنگین و قدرتی تمرین کرده باشید یا تمرین را اشتباه انجام داده باشید.شاید آب بدنتان را از دست داده‌اید یا نوع نامناسبی از آسانا را انجام داده اید.
⚡️ اگر به هر دلیلی از نظر فیزیکی احساس خستگی می‌کنید،به بدن خود بیش از حد فشار نیاورید. تا زمانی که دوباره احساس نشاط بکنید فقط به انجام دادن تمرین های نیروزا بپردازید.
⚡️ هرگز با درد تمرین نکنید.
⚡️ هرگز به خود فشار نیاورید و مکث بین حرکات را فراموش نکنید.
⚡️ بهتراست تمرین های خود را زیرنظر یک مربی با تجربه انجام دهید.

نوشته: تیموتی مک کال

برگردان:افسانه اسکندری

مشخصات نویسنده

eqweqwe sadweqwe

نظری وجود ندارد

یک نظر بگذارید